Postul intermitent și beneficiile lui pentru a fi sănătos

     Postul intermitent este o practică utilizată de numeroase popoare ale lumii de la începutul timpului până în prezent. Din motive eronate, postul intermitent este asociat exclusiv cu lumea religioasă și spirituală, motiv pentru care medicina a investit în a cunoaște profund această practică.

Părintele artelor medicale ne-a lăsat prin intermediul izvoarelor nesecate ale istoriei, următoarea maximă: “Fie ca mâncarea să fie medicamentul tău, iar medicamentul tău să fie mâncarea ta”. Hipocrat acaparează prin spusele lui importanța nutriției în mod direct, dar și importanța repausului alimentar în mod indirect. În momentul în care suntem afectați de o boală, în mod nativ se reduce pofta de mâncare, iar trupul se integrează într-o stare de convalescență bazată pe nealimentare și odihnă. Pe această dihotomie se bazează postul intermitent și anume o perioadă de alimentație și una de repaus.

Practicarea postului intermitent

Metoda 14/10. Se aplică pe parcursul unei zile, iar timp de 14 ore nu este permisă alimentarea cu hrană sau băuturi ce au conținut caloric. Este permis consumul de cafea simplă, ceai și apă. Timp de 10 ore se va urma un program de masă echilibrat, cu trei sau mai multe mese, în care trebuie să vă asigurați că vă îndepliniți aportul caloric zilnic. Cu această metodă sărim peste micul dejun, iar ultima masă este cina.

Metoda 18/6. Se aplică pe parcursul unei zile, iar timp de 18 ore nu este permisă alimentarea cu hrană sau băuturi ce au conținut caloric. La fel ca și mai sus, se poate consuma cafea, ceai și apă. În cele șase ore se va urma un program de masă echilibrat, cu două sau mai multe mese, iar prin această metodă anulăm micul dejun sau cina. Ca și exemplu, dacă ultima masă este la ora 18:00, următoarea se va lua la ora 12:00 dimineața, a doua zi, astfel încât să se constituie o perioadă de repaus de 18 ore cu șase ore fereastră de mâncat.

Metoda postului de 24 de ore. Se aplică în decursul unei săptămâni, iar o zi este rezervată postului. În aceasta se consumă o singură masă și nu se va pune accent pe relevanța intervalului orar. În tot restul timpului nu se va consuma alimente sau alte băuturi calorice. Drept exemplu, putem să postim intermitent de la micul dejun al zilei în curs până la cel din ziua următoare. Această metodă este una avansată pentru cei care doresc să fie introduși în lumea postului intermitent, așa că recomandarea este să încercați metodele menționate mai sus, iar mai apoi acest tip de post.

Premise și concepte greșite

Preconcepție: “Postul intermitent este același lucru cu înfometarea”. Nu este tocmai așa. Înfometarea este o modalitate abordată de multe persoane, de multe ori cauza fiind tocmai lipsa de acces la informațiile potrivite. În timpul postului intermitent trebuie să te alimentezi cu aportul caloric necesar în perioada de ingerare, urmată mai apoi de perioada de repaus alimentar.

Altă preconcepție: “Nu poți face exerciții fizice în timpul postului, poți leșina sau chiar mai rău”. Dimpotrivă, sportul moderat este chiar recomandat în timpul postului intermitent pentru sporirea arderilor. Inima se mișcă mai bine, sângele circulă mai repede, iar celulele se oxigenează mai bine prin intermediul respirației accelerate.

Multe persoane spun: “Micul dejun este cea mai importantă masă a zilei”. Aceasta este o opinie adoptată din Occident, care nu își are rădăcinile în realitate. Lipsa micului dejun într-un context de post intermitent nu poate avea decât beneficii, deoarece fereastra de repaus alimentar se va mări, permițând astfel o perioadă în plus pentru arderea grăsimilor și transformarea lor în energie. Să ne gândim puțin la următorul aspect. Sunt oare niște cereale pline cu zahăr sau niște ouă prăjite în ulei benefice pentru sănătatea omului?

Se mai spune că: “Postul intermitent poate provoca, în timp, o stare de inaniție”. Inaniția se datorează lipsei de alimentație potrivite și practicarea unui stil de viață haotic. Postul intermitent creează exact inversul acestei situații și anume, ne reglează alimentația, prin ferestrele de ingerare și ne oferă o pauză alimentară pentru ca noi să ne putem regenera cum se cuvine.

Poate ai auzit: “Postul intermitent ne afectează în mod negativ creierul”. Creierul nu funcționează strict pe glucoză, așa cum se credea în trecut. Este adevărat că rezervele de glicogen de la un anumit punct încolo, în timpul postului, se golesc dar creierul poate utiliza cetone. Acestea sunt niște derivate din grăsimile arse în timpul postului iar creierul le poate utiliza fără nicio problemă. Alegerea potrivită este determinată de preluarea informațiilor corecte, prin urmare glicogenul este o soluție pe termen scurt, pe când cetonele sunt o soluție pe termen lung.

Beneficiile postului intermitent

Postul intermitent are la bază o serie de beneficii care trebuie enumerate. Acestea există și au fost aprofundate și descoperite pe parcursul timpului, de către experții din domeniu.

Principalele beneficii sunt:

  • reducerea inflamației interne;
  • îmbunătățirea sănătății cardiace;
  • prevenirea cancerului;
  • reducerea rezistenței la insulină;
  • are efect anti-îmbătrânire;
  • îmbunătățirea sănătății
  • sistemului gastro-intestinal;
  • îmbunătățirea sănătății creierului;
  • accentuează regenerarea celulelor.

Contraindicațiile postului intermitent

Pornim de la premisa că această practică este preluată de către oamenii sănătoși care își doresc să se mențină, sau persoane cu afecțiuni minore care și-au început practica după ce au consultat un specialist. 

Există, cu toate acestea, o serie de contraindicații adresate persoanelor care au:

  • anorexie nervoasă;     
  • hipertiroidism ireversibil;    
  • insuficiență renală;      
  • sarcină/spitalizare;    
  • psihoze;    
  • boli coronariene;    
  • tulburări de alimentație;      
  • dependențe de substanțe.

În aceeași măsură, persoanele care au probleme psihice, sau care simt un dezechilibru interior, trebuie să se consulte cu un specialist înainte de a aborda această practică. Părerile fanteziste despre alimentație și gândirea limitativă sunt și acestea un dezavantaj, în momentul în care abordăm postul intermitent.

De ce este recomandat postul intermitent?

Dacă privim din unghiul potrivit, postul intermitent este o disciplină necesară lumii moderne. Se promovează hedonismul și satisfacțiile imediate. Lumea își dorește să fie liberă și să consume tot ce are gust bun, în cantități cât mai mari. Fast food-ul și dulciurile se încadrează la această categorie. Mâncarea a devenit o recompensă și un mecanism de adaptare la presiunea lumii înconjurătoare. În baza acestui tip de mecanism funcționează și dependența de droguri, alcool și țigări. Trebuie să conștientizăm că echilibrul nostru emoțional nu se stabilește din exterior în interior, lucrurile se petrec exact invers.

Iată câteva lucruri practice pe care le puteți face pentru a maximiza efectele postului intermitent:

  1. Hidratarea potrivită: în perioadele de repaus alimentar hidratarea non calorică este foarte importantă. Cu ajutorul ei se petrece detoxifierea și regenerarea acestuia.
  2. Supraîncărcarea stomacului: se va mânca exact cât este necesar la o masă. Nu este necesar să mănânci mai mult în perioada de alimentație, dacă practici postul intermitent.
  3. Integrarea sportului: postul intermitent și sportul sunt o combinație perfectă, astfel puteți să vă accentuați slăbirea și tonifierea, regenerarea musculară și nu în ultimul rând longevitatea.
  4. Conștientizarea meselor: dat fiind faptul că avem o perioadă dedicată alimentației în cadrul postului intermitent, este în dezavantajul nostru să optăm pentru fast food și chipsuri. Putem să fim conștienți de asta și să ne raportăm la niște feluri de mâncare dense din punct de vedere nutritiv precum ovăz, carne, salate, peste, paște și multe altele.

Acum cunoașteți ceea ce trebuie pentru a vă schimba viața în bine prin intermediul acestui model alimentar. Nu puteți să știți cu adevărat până nu încercați și vedeți pe pielea dumneavoastră efectele benefice. Doresc, acum la final, să menționez o carte importantă pentru mine care mi-a deschis ochii cu privire la această parte nevăzută a nutriției. Ea a fost o muză care m-a inspirat și vă poate inspira și pe voi la rândul ei. Aceasta se numește Postul intermitent – Remediu împotriva bolilor, scrisă de Dimitris Kouretas, Nikos Gkoutzourelas și Fotis Tekos. Aceștia au activat în domeniul medical și s-au preocupat cu biologia moleculară, toxicologie, farmaceutică și biochimie.

Remus Marcu

Remus Marcu

Pasionat de medicină și psihologie, practicant de calistenice și Pranayama, calificat în nutriție sportivă și fitness. Un text din lumea veche descria conceptul de îndatorire pe care omul și-l asumă involuntar la naștere. El semnează pentru asta și nu semnează, în același timp, din momentul în care este condamnat la viață. Avem îndatoriri față de familie, față de societate și nu în ultimul rând, față de trupul nostru. Pe această cale vreau să le stăpânesc setea celor ce caută și doresc să se informeze despre maladiile de care suferă sau pe care aceștia doresc să le prevină.

Împărtășește articolul cu alții:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Articole Medatlas

Vezi și alte articole

Ai o clinică? Promoveză-te cu Medatlas!

Alege unul din pachetele Premium

Medatlas îți poate crește vizibilitatea și atrage noi pacienți prin cele mai eficiente metode de marketing. 

Fă cunoștință cu Medy

Medy te ajută să găsești articole despre corpul tău

Dorești articole despre dureri de cap? Sau ai probleme cu picioarele? Respiri greu și nu știi care este cauza? Medy îți vine în ajutor! Selectează partea corpului despre care cauți informații, iar Medy îți va oferi articole specifice

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alte articole

Vezi și alte articole

Abonează-te la newsletter

Abonându-vă la newsletter, veți fi la curent cu toate noutățile Medatlas

MedAtlas este un portal de căutare care reunește medici din toate specialitățile medicale din România.

Contact

info@medatlas.ro
0773 324 089
Calea Victoriei nr. 216
Sector 1, București

Portal dezvoltat de KIKLAB